Stora Lundby

Stannum Golf*

Det har blivit dags för ett nytt kapitel i klubbens historia med ett lyft både ute på banan, inne i klubbhuset och kring vår kommunikation. Välkomna till en ny era!

glad kvinna som spelar golf

Välkommen till Stannum Golf!
52 år efter invigningen är Stora Lundby GK återigen Stannum Golf!

Det var på 70-talet som banarkitekt Frank Pennink anlitades att designa Stora Banan med målsättning om att bygga en mästerskapsbana på Stannum Golfklubb.

Sven Tumba invigde banan och under åren har flertalet tourtävlingar arrangerats på klubben, bl a Matchspels-SM och Svenska Damtouren, där Annika Sörenstam vann sin första proffstävling hos oss. Stannum Golfklubb blomstrade men likt många klubbar har även denna klubb följt svensk golfs trender i med- och motgångar. Stora Lundby GK bildades efter en tids utmaningar men nu kan vi glädjande berätta att klubben satsar stort med renoveringar på bana, ut- och invändigt i klubbhuset och digitalt. Namnbytet är en del av förändringsprocessen och vi ser framemot att dela resan i detta nya kapitel i klubbens historia med Er!

Häng med på resan -
Vi har flera olika paket som kan passa just ditt företag. Klicka på rubrikerna till höger eller kontakta oss genom att fylla i formuläret längre ned på sidan, så skräddarsyr vi ett förslag!

Bli partner till Stannum

Bas

Brons

Silver

Guld

Platina

Bli partner

Synlighet och en god gärning, på en och samma gång! Fyll i formuläret så skräddarsyr vi ett upplägg för just dig!

Tack! Vi återkommer så snart vi kan!

Ett fel uppstod. Försök igen senare eller kontakta oss via mail.

Hela veckan på Stannum

Vad händer hos oss på Stannum under en vanlig vecka?

Måndagar - Måndagsklubben

Tisdagar - Oldtimers tisdagsgolf

Onsdagar - Onsdagsgolf & Medlemsträning

Torsdagar - Damernas torsdagsgolf

Fredagar - After work golf

Klubbtävling

vecko-aktiviteter på stannum

Nyckelpersonal

Stannum genom åren

Vår historia

1971

1971 köper grundaren Peder Nielsen marken och engagerar den engelske banarkitekten Frank Pennink. Visionen är att skapa en mästerskapsbana.

1972

I augusti slog Sveriges största golfambassadör Sven Tumba invigningsslaget på Stora Lundby GK, som då hette Stannums GK. Den världsberömda arkitekten Frank Pennink har skapat en bana som mjukt följer det böljande landskapet i en gammal klassisk jordbruksbygd i Lerums kommun.

1983 byter klubben namn från Stannums GK till Stora Lundby GK.

1988-1991

1988-1991 spelar svenska damtouren här. En ung amatör vid namn Annika Sörenstam vinner 1990.

1989 spelas herrarnas Match-SM på Stora Lundby.

1992

1992 tar klubbens ca 1100 medlemmar över mark och anläggningar och klubben blir medlemsägd.

1995 eldhärjas klubbhuset.

1996

1996 står ett nytt och större klubbhus klart tack vare en massiv insats av medlemmarna.

1999

Slår Stora Lundby GK svenskt rekord i snabbgolf över 18 hål och hamnar i Guiness Rekordbok.

2000

Stora Lundby Golf AB bildas för att ta hand om drift och skötsel av banor och anläggningar. Antalet medlemmar är nu 1200.

2001

2001 återtar vi rekordet i snabbgolf och Stora Lundby är med på Aftonbladets lista över Sveriges bästa golfbanor.

2022

2022 firar klubben 50 år. Det firas under året med en höjdpunkt i en fest i juni månad.

2024

Stora Lundby GK blir återigen Stannum Golf i samband med en stor satsning på förnyelse.

en golfbana i kvällssol och motljus